Contentstrategie en contenttypes

Home /  Contentstrategie en contenttypes

0

Contentstrategie en contenttypes

By Lisa den EngelsmanIn standard27th March, 2015

Steeds meer bedrijven zien het belang van goede online content in. Het zorgt voor meer waardering en traffic vanuit Google, betrokkenheid van de doelgroep en kan ook zorgen voor meer succes en volgers op social media. Maar welke bedrijfsdoelen bedient contentmarketing nou precies?

Doel van contentmarketing

Wat er de laatste jaren door de veranderingen binnen het algoritme van Google steeds meer duidelijk is geworden is dat goede content cruciaal is voor de SEO van je website. Methodes als eenvoudige zoekwoordenoptimalisatie en aangekochte random backlinks zijn al lang niet meer zo effectief als ze ooit waren en kunnen zelfs negatief uitpakken. Voor je bedrijf kan contentmarketing naast SEO een aantal doelen vervullen, zoals:

• Meer bekendheid van het merk
• Het genereren van leads en directe verkoop
• Meer traffic naar de website
• Het werven van nieuwe klanten
• Het opbouwen van loyaliteit en engagement onder bestaande klanten
• Het opbouwen van een leidende, informatieve rol in het vakgebied

Dove Real Beauty Sketches

Soorten content

Er wordt in de marketing wel gesproken over vier archetypen (de vier P`s) van content: promoter, poet, preacher en professor. Deze vier soorten kunnen je helpen bij het ontwikkelen van je contentstrategie en zijn op verschillende momenten en voor verschillende doelgroepen toe te passen. Ik zal hier kort uitleggen wat de vier P`s inhouden.

Promoter content
Dit is de meest directe vorm van content. Het betreft alle promotionele content zoals reclames, advertenties en flyers. Het doel van de promoter content is vooral om bij (potentiële) klanten directe verkoop te realiseren en om tegelijkertijd de merkbekendheid te vergroten. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om met deze vorm van content te proberen om social shares bij influencers te bereiken.

Poet content
Poet content is misschien wel de meest ingewikkelde vorm van allemaal. Het draait hierbij allemaal om content waarmee je mensen emotioneel bereikt en dus niet om het promoten van jouw bedrijfsactiviteiten. Via deze emotie probeer je vervolgens ni