Creëer meer betrokkenheid met Facebook publiekselectie

Home /  Creëer meer betrokkenheid met Facebook publiekselectie

0

Creëer meer betrokkenheid met Facebook publiekselectie

By Lisa den EngelsmanIn standard4th June, 2015

In 2012 heeft Facebook haar organische algoritme aangepast. Het grote gevolg was dat een bericht dat je als bedrijf op je Facebookpagina plaats gemiddeld bij slechts 15 procent van je volgers op hun newsfeed verschijnt. Hierdoor zagen veel bedrijven de organische betrokkenheid bij hun berichten afnemen.

Wil je niet veel geld besteden aan advertenties, maar wel de juiste volgers bereiken? Door de optie Facebook publiekselectie voor organische posts te gebruiken kies je zelf welk deel van jouw volgers een bericht te zien krijgt.

Wat is publiekselectie?

Publiekselectie op Facebook is al jaren mogelijk, maar niet iedereen weet van het bestaan van de functie af. Wanneer je te maken hebt met weinig interactie op je Facebookposts kan het echter goed zijn om met deze functie te testen. Wat je daarmee kunt bereiken is dat je organische posts bij exact het juiste publiek worden afgeleverd. Door middel van een aantal keuzes bepaal je als zender zelf bij wie van jouw volgers de organische post op de newsfeed afgeleverd wordt.

Hoe werk het?

Wanneer je een post maakt kun je naast het toevoegen van een foto, een emotie of een locatie ook het gewenste publiek specificeren. Dit doe je door op het `target` icoontje in dat rijtje te klikken. Staat dit icoontje er bij jou niet? Dat is heel goed mogelijk, je moet dit namelijk zelf activeren. Hoe je dit doet lees je verderop in dit artikel.

Facebook publiekselectie

Voor het specificeren van jouw publiek zijn er een aantal opties waar je uit kunt kiezen, waaronder geslacht, leeftijd, locatie en interesses. Je post zal vervolgens alleen op de newsfeed van deze specifieke groep gepromoot worden. Het bericht zal wel gewoon zichtbaar blijven voor iedereen die op jouw Facebookpagina terecht komt. Een voorwaarde voor publieksselectie is dat de groep die je overhoudt uit minimaal 20 personen bestaat.

Facebook publiekselectie

Wil je testen met verschillende doelgroepen voor één post? Dan moet je de post meerdere keren plaatsen en ervoor zorgen dat je ze allemaal, behalve één, verbergt op je tijdlijn. Niemand anders dan de admins van de pagina kunnen overigens zien dat publiekselectie gebruikt is, dit is privé.

Publiekselectie instellen

Wanneer jij het `target` icoontje nog niet ziet staan, dan heb jij deze mogelijkheid nog niet geactiveerd. Je doet dit heel makkelijk door de volgende stappen te volgen:

1. Ga naar je instellingen en zorg dat je in het linker menu op het submenu `Algemeen` bent
2. Selecteer Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten
3. Vink deze optie aan en klik op wijzigingen opslaan

Ga terug naar je post en je kunt aan de slag! Staat jou Facebook ingesteld op Engels? Dan moet je kijken naar de optie `Targeting and Privacy for Posts`.

Facebook publiekselectie

Meten is weten

Uit onderzoek van Social Media Examiner naar de functie bleek dat er vooral bij kleinere bedrijven meer betrokkenheid was op berichten die gespecifieerd op een bepaalde doelgroep werden. Publiekselectie is echter iets dat voor iedereen anders kan uitpakken. Afhankelijk van onder andere het soort post dat je plaatst, jouw selectie en de bedrijfssector kan de functie goed of juist slechter uitpakken voor de betrokkenheid op jouw berichten. Omdat de resultaten controleerbaar zijn (je kunt in de statistieken de mate van betrokkenheid bij berichten terugzien) is het een interessante functie om mee te testen!

Facebook publiekselectie