Facebook Graph Search voor marketeers

Home /  Facebook Graph Search voor marketeers

0

Facebook Graph Search voor marketeers

By Lisa den EngelsmanIn standard2nd March, 2015

Facebook beschikt over ontzettend veel informatie die vooral voor bedrijven erg interessant is. Om al deze informatie beter beschikbaar te maken ontwikkelde het bedrijf een eigen Social zoekmachine binnen Facebook, de Graph Search. Een zoekmachine waarbij je niet op websites, maar op personen, dingen en plaatsen zoekt.

Facebook Graph Search werd in 2013 al geïntroduceerd, maar heeft in de afgelopen jaren veel positieve ontwikkelingen ondergaan waardoor het een steeds interessanter medium voor digitale marketeers wordt. Maar wat kun je er precies mee en hoe pak je dit aan?

Wat is Graph Search?

De Graph Search bevindt zich gewoon in de standaard zoekbalk van Facebook en is een middel waarmee jij je klanten en je concurrenten beter kunt leren begrijpen. Door allerlei zoekmogelijkheden te combineren kun je achter interessante informatie komen en zo kun je een beter beeld van je doelgroep bouwen. Belangrijk om te weten is dat deze functie alleen vanuit je persoonlijke account werkt en niet vanuit je bedrijfsaccount. De resultaten worden ook gepersonaliseerd gerangschikt.

Voordat je begint is het belangrijk dat je de allerlaatste versie van de Facebook zoekbalk hebt, zo weet je zeker dat je alle nieuwste mogelijkheden kunt gebruiken. Je kunt hiervoor zorgen door je taalinstellingen naar Engels (US) te veranderen. Dit doe je in je General Account Settings.

Graph Search 2

Omdat mijn Facebook in het Engels (US) staat typ ik de vragen vervolgens ook in het Engels in. Het is belangrijk dat je vervolgens de juiste zoekvragen intypt. Voor alle mogelijke vragen die je kunt intypen zijn online goede guides te vinden, een handige versie is hier gratis te downloaden.

Hoe gebruik je Graph Search?

Ik zal dit verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Stel: je hebt een kledingwinkel genaamd `Kledingwinkel Mooie Kleding`, je kunt dan bijvoorbeeld de volgende vragen intypen in de zoekbalk:

• People who live in Amsterdam and like `Kledingwinkel Mooie Kleding `
• People who like `Concurrende winkel` and like `Kledingwinkel Mooie Kleding `
• Music liked by people who like `Kledingwinkel Mooie Kleding `
• People who are not my friends and like `Kledingwinkel Mooie Kleding `
• Magazines liked by people who like `Kledingwinkel Mooie Kleding `

Je kunt heel creatief worden met de zoekopties, een aantal handige opties zijn:

• Vervang “people” door “men” of “women” om op geslacht te zoeken
• Voeg een leeftijdsbepaling toe via “over the age 30”
• Verander “people” in “job title” om op een bepaald beroep te zoeken

Zo kun je er dus bijvoorbeeld achter komen in welke tijdschriften een gedrukte advertentie zin heeft, welke muziek je kunt spelen in je winkel of in een reclamefilmpje en wie de concurrerende winkels en merken zijn. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, de mogelijkheden qua vragen zijn enorm.

Graph Search

Na iedere zoekopdracht die je intypt kun je een kijkje nemen in verschillende categorieën: je ziet de personen, foto`s die de personen gepost hebben, pagina`s die de personen leuk vinden, plaatsen waar die personen ingecheckt hebben, events waar die personen aan deelnemen, etc.

Waar kun je de gevonden informatie voor gebruiken?

Je hebt dus vrij toegang tot al deze informatie van Facebook, maar wat kun je nou nog meer mee doen? Een aantal interessante opties zijn:

• Het combineren van uitkomsten uit de Graph Searh en Facebookadvertenties. Zoek bijvoorbeeld op “favorite interests of people who like INSERT BRAND and INSERT COMPETITOR” en promoot je volgende advertentie specifiek op deze interesses.
• Heb je een nieuw product aan te bieden en ben je op zoek naar marketingmogelijkheden? Zoek dan bijvoorbeeld naar influencers die jou leuk vinden via “bloggers who like INSERT BRAND” of zoek naar medewerkers van een marketingmedia via “current INSERT NEWSPAPER employees”.
• Je kunt het overzicht van interesses die je fans leuk vinden natuurlijk ook gebruiken om ideeën op te doen voor nieuwe content voor je website of Facebookposts.

Zoals bij veel opties die Facebook aanbiedt is privacy een kwestie waar veel over geklaagd wordt door gebruikers. Maar de informatie is er, Graph Search is gratis en de mogelijkheden doorgevoerd via Facebook nemen alleen maar toe… redenen genoeg om als marketeer de Graph Search toch in de gaten te houden.