Pinterest voor bedrijven: grijp deze marketingkans

Home /  Pinterest voor bedrijven: grijp deze marketingkans

0

Pinterest voor bedrijven: grijp deze marketingkans

By Lisa den EngelsmanIn standard22nd May, 2015

Pinterest is jaren een veelgebruikt platform onder de Nederlandse consument. Momenteel zijn ruim 1,6 Nederlanders actief op Pinterest en dit aantal stijgt al jaren flink (Nationale Social Media Onderzoek 2015). Toch blijven veel bedrijven nog achter in het gebruik van Pinterest. Lees hier wat dit kanaal voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit bereikt.

Pinterest voor bedrijven

Waarom Pinterest?

Het bereiken van je doelgroep via Social Media is interessant, vooral wanneer deze groep directe actie onderneemt op jouw bericht. Uit onderzochte statistieken blijkt dat Pinterest hier heel geschikt voor is. Het platform zorgt voor meer direct traffic dan LinkedIn, Twitter, Reddit en Google+ samen. Gebruikers van Pinterest willen niet praten met vrienden, maar willen geïnspireerd raken en zijn actief op zoek naar producten. Dit is een grote tegenstelling tot platformen als Twitter en Facebook die veel meer een sociale functie hebben. Je kunt deze andere sociale platformen wel heel goed gebruiken om je Pinterest account te promoten en zo meer volgers op het juiste platform te krijgen.

Doelgroepbepaling

Net zoals ieder marketinginstrument is ook Pinterest voor bedrijven niet altijd geschikt. De doelgroep die zich vooral op Pinterest bevindt zijn jonge vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. Zaken waar veel over gepint wordt zijn dan ook onderwerpen als reizen, kunst, sporten, wonen, mode en koken. Biedt jouw bedrijf een interessant product aan? Begin met pinnen! Je hebt een Nederlands bereik van zo`n 1,6 miljoen, maar wanneer jouw product internationaal en online verkrijgbaar is stijgt dit direct naar ruim 70 miljoen.

Vijf tips voor starters op Pinterest

Ga je aan de slag met Pinterest? Lees dan eerst onderstaande vijf tips om jouw account te optimaliseren en er zoveel mogelijk uit te halen.

1. Maak je website Pin-vriendelijk: via de website van Pinterest kun je een Pin-It Knop toevoegen aan je website waarmee bezoekers direct jouw content kunnen pinnen. Als bedrijf krijg je vervolgens inzicht in de statistieken. Ook beschikbaar is een ‘Follow-me-on-Pinterest-knop`.
2. Ontwikkel een strategie voor je boards: begin niet zomaar lukraak met pinnen, maar denk goed na over de boards die je aanmaakt. Ga je een bepaald thema invullen of sorteer je op product? Zorg dat het geheel aantrekkelijk is zodat mensen je boards gaan volgen en constante updates van jouw toevoegingen krijgen! Voeg ook inspirerende en leerzame pins toe, enkel productgerelateerde pins zijn niet interessant.
3. Wees sociaal en share: Pinterest is een actief platform, foto`s worden gedeeld en door mensen op hun eigen boards geplaatst en breiden zo hun bereik uit. Doe hieraan mee en pin inspirerende en populaire foto`s van anderen op Pinterest op jouw boards. Zo kom je ook in de aanmerkingen van Pinterest terecht, na het pinnen van een item krijgen gebruikers het volgende bericht: `this pin is also on this board …`.
4. Gebruik de juiste hashtags: pas altijd de tekst bij je pin aan! Zorg ervoor dat je een pakkende titel met zoekwoorden en populaire hashtags gebruikt zodat je in de zoekresultaten van Pinterest terechtkomt. Voeg ook altijd een URL naar jouw website toe!
5. Deel multimediale content: plaats niet alleen mooie foto`s, maar denk verder. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om video`s, webinars, tutorials en podcasts te plaatsen. Je geeft dan gratis interessante content weg en deze `call to action pins` behalen in de statistieken van Pinterest veel meer engagement.

Gebruik Pinterest Analytics

Via Pinterest Analytics kun je inzicht krijgen in de data die Pinterest rondom jouw pins heeft verzameld: hoe vaak en wanneer worden ze bekeken en gedeeld, welke activiteiten zijn er uitgevoerd op jouw website, etc. Erg interessante informatie. Als bedrijf kun je toegang krijgen tot deze statistieken door jouw website op Pinterest te verifiëren. Dit is niet het enige voordeel van verifiëren, er komt ook een vinkje naast je URL te staan waardoor alle Pinterestgebruikers kunnen zien dat je een officieel, gecontroleerd account bent.

Pinterest Analytics

Hoe je een account verifieert? Volg de volgende stappen:
1. Ga naar je Pinterest profiel en klik op het tandwieltje boven en ga naar je account settings. Hier kun je jouw website toevoegen en op de button `website verifiëren` klikken
2. Er wordt een verificatiebestand gedownload dat je op jouw server moet plaatsen
3. Maak verbinding met je server en upload het verificatiebestand in de hoofdmap (root) van je domein. Heb je geen toegang tot jouw website FTP-server? Vraag dan jouw websitebeheerder om dit te doen.
4. Controleer of je het goed hebt gedaan door te surfen naar http://jouwwebsite.nl/naamvanverificatiebestand.html
5. Ga terug naar Pinterest en klik op de button `complete verification`.
6. Is je website geverifieerd? Verwijder het verificatiebestand dan weer van je server.

Optimaliseer je account voor Google

Je kunt niet alleen bezoekers aantrekken binnen Pinterest via hashtags en gedeelde berichten, maar je Pinterest boards kunnen ook in de Google zoekresultaten terechtkomen. Het is belangrijk dat je hiervoor je Pinterest boards optimaliseert. Volg de volgende tips:

1. Benoem je afbeeldingen: geef de afbeeldingen die je pint altijd strategische namen met belangrijke keywords erin. Tip: vul bij de instellingen van de afbeelding (rechter muisknop: properties – details) ook de titel, onderwerp en tag in.
2. Gebruik Google populaire zoekresultaten voor je Pinterest boards: bekijk waar mensen op zoeken en maak boards met precies deze zoekwoorden aan. Verkoop je bijvoorbeeld olijfolie? Je zult dan zien dat veel mensen zoeken naar: wat doet olijfolie met je haar en hoe olijfolie vlekken verwijderen, twee interessante niches.
3. Plaats comments op boards met een hoge PR: je vindt deze boards door in Google te zoeken op Site: Pinterest.com keyword. Jouw comment met daarachter jouw bedrijfsaccount komen zo op door Google sterk gewaardeerde Pinterest boards terecht.