Verkopen via Social media: Pinterest en Instagram introduceren nieuwe koopknop

Home /  Verkopen via Social media: Pinterest en Instagram introduceren nieuwe koopknop

0

Verkopen via Social media: Pinterest en Instagram introduceren nieuwe koopknop

By Lisa den EngelsmanIn standard19th June, 2015

Social media zijn allang niet meer enkel gezellige platforms waar je onderonsjes met familie en vrienden kunt hebben. Kanalen als Facebook en Twitter staan vol met advertenties en ook wordt er via bloggers ruimschoots gebruikgemaakt van product placement. Niet zo vreemd, want zakelijke klanten betekenen natuurlijk meer inkomsten voor de bedrijven. Dit jaar gaan ook Pinterest en Instagram zich weer verder ontwikkelen richting de zakelijke markt, beide bedrijven hebben de komst van een koopknop aangekondigd.

Van `pin it` naar `buy it`

Zoals al eerder beschreven in onze blog Pinterest voor bedrijven is Pinterest een platform waar veel mogelijkheden voor bedrijven liggen. Het is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook een kanaal waar mensen op zoek zijn naar inspiratie en niet direct naar sociaal contact met kennissen.

Om het platform interessanter te maken voor bedrijven introduceert Pinterest nu een koopknop waarmee alle gebruikers direct producten kunnen aanschaffen. Een blauwe knop met de tekst `buy it` zal geplaatst worden naast de welbekende rode `pin it` knop. Interessant is dat de gebruikers ook specifiek zullen kunnen zoeken op `buyable pins` en de mogelijkheid zullen hebben om te sorteren op prijs.

Pinterest koopknop

Aan het gebruik van de koopknop zijn geen kosten verbonden. Er wordt geen marge afgeroomd en ook is het aanbieden van een product via Pinterest gratis. Waarschijnlijk wil het bedrijf via deze functie de eerder geïntroduceerde mogelijkheid tot advertenties aantrekkelijker maken. De functie wordt de komende weken alleen nog in Amerika uitgerold op iPhones en iPads. Daarna zullen alle Android apparaten en desktopversies volgen. Verwacht wordt dat de Europese markt snel zal volgen.

Instagram vernieuwt advertentiemogelijkheden

Ook Instagram gaat commerciëler en gaat een nieuwe weg in met betrekking tot advertenties. De veranderingen binnen Instagram waren te verwachten, nadat Facebook het bedrijf drie jaar geleden voor een grote som geld kocht.

De functie die Instagram toevoegt is een blauwe knop direct onder de geplaatste foto. Deze knop kan verschillende vormen aannemen, van `shop now` tot `install now` en `sign up´. Als adverteerder kan je zelf bepalen wat je onder de knop zet. Dit kan dus een direct verkoopbaar product zijn, maar ook een app of een nieuwsbrief. Ook deze functie wordt nu eerst in Amerika uitgerold voordat er uitgebreid zal worden naar Europa.

Instagram koopknop

De advertenties via Instagram zijn niet gratis, maar je krijgt wel toegang tot een heel aantal interessante gegevens. Instagram zal voor haar nieuwe advertentiemogelijkheden uitgebreid gebruik gaan maken van alle demografische gegevens van Facebookgebruikers en van de kennis van Facebook ads. Je zult je publiek dus heel specifiek kunnen selecteren en hiermee wil Instagram zowel grote als kleine bedrijven interesseren.

In Nederland moeten we nog eventjes wachten tot we gebruik kunnen maken van de nieuwe verkoopmogelijkheden, maar het is interessant om alvast de ontwikkelingen in Amerika op de voet te volgen. Statistieken over het bereik en voorbeeldcases van bekende en onbekende merken zullen ongetwijfeld snel volgen.